- Utdrag ur manus av Carin Lundhquist - |
I DEN LILLA SKOGEN (A capella:) Jag växte upp med
en rad blonda och duktiga små flickor. Brevid dom kände jag mig bara
- för stor. Ja, en klumpig clown. Ändå var dom det bästa jag visste.
(piano:) Hur många gånger
har jag inte önskat att jag skulle vara riktigt, riktigt vacker och
- så skulle en man komma och se just mig och veta precis vad jag önskade.
Det finns många
ensamma pappor. Pappor som knappt ser sina barn. Barn som knappt ser
sina pappor. Jag ska sjunga en sång om en kvinna som en dag reste till
Vargagatan för att möta sin pappa som hon så längtat efter. Jag har mest använt
mig av 2 olika sätt att ta mig ur mitt tungsinne när det faller på:
Att i god lutheransk anda kämpa och slita och så, så, så når man nästan
tröskeln eller - släppa taget, falla, falla tills man virvlar runt som
ett rö för vinden... Jag tror jag drömde
mig igenom hela min barndom. Svepte in mig i spetsgardin och överkast
och blev drottning eller häxa framför speglarna. Fast jag förstod inte
varför min pappa inte ville lära mig köra traktor. Mina systrar fick
börja när de var tio, fast de knappt nådde ner till pedalerna. Men det
bästa jag visste var att sätta mig vid pumpabrunn, på en sten vid vattnet,
mitt på slätten medan de andra körde runt med tröskor och traktorer
och fåglar som skrek, och bara sitta där och drömma. I somras åkte jag
hem till gården och besökte stans två krogar. Frågade folk hur det är
att leva där nu och en av dom sa till mig: "Du, vet du vad jag gör hemma
på kvällarna? Jag täljer gubbar, precis som Emil." Då gick det upp för
mig att han berättade det här för att jag brutit upp och lämnat Jantestaden.
Och jag minns nu hur det var, för jag är Jordbrukarns dotter. När jag flyttade
hemifrån så ville jag precis som alla andra lantisar till storstan så
jag hamnade i Stockholm, på Lilla Essingen - men där fanns bara en massa
tanter. Sen till Kungsholmen; där fanns också bara tanter och stora
kontor. Så jag flyttade till det vackra folket på Östermalm med de tunga
parfymerna och män som sneglade efter mig på gatan med spydiga kommentarer.
Så jag flyttade till Rinkeby. Jag minns ännu första gången jag klev
upp ur tunnelbaneuppgången. Tittade ut på torget.Det var som att komma
till flera länder på samma gång. Jag gick ut på en gata och hörde latinamerikansk
musik från ett fönster, arabisk sång från ett annat och finsk tango
från ett tredje. Ändå var det någon som sa till mig: Hur kan du bo därute?
Det närmsta jag
har kommit krig är genom några jag träffade där i Rinkeby. Jag kände
en man; om någon kom bakifrån och la sin hand på hans axel så studsade
han till. Lite överdrivet tyckte jag. Ändå, det fick mig att så småningom
förstå pojkarna med gubbansikten, kvinnorna med trötta anletsdrag och
småbarnens mardrömmar. Vem kan egentligen
bestämma : - vem som ska dö? - vem som ska leva? När jag var yngre
brukade jag dela in mitt liv i så här: Måttar med händerna Så om nån
kom och sa: Du, har inte vi setts förrut, har inte vi varit på samma
jobb - vilket år var du där? / Var det Stefan-året, Gustavo året eller
André-året? Jovisst, det var Gustavo-året. På så vis hann jag bara träffa
mig själv när jag inte hade sällskap av nån. Min gudmor var ensam
hela sitt liv, fast ändå inte. Hon lät bara bli att gifta sig. Jag satt
på hennes veranda och drack nyponte och hon lärde mig hur fåglar sjunger
och varför lavan växer på ena sidan trädstammen. Kvällen innan hon dog
satt jag vid hennes sida och strök hennes hand. Men hon lämnade mig
aldrig, för dom gör ju inte det när dom dör. Och så plötsligt
kommer den där kärleken när man minst anar det. Jag, t ex kände mig
väldigt miserabel när jag satt och såg in i ett par välbekanta ögon
och så plötsligt var han där - det var han! Men man får inte
glömma bort att vara lite vilda och galna tillsammans. Och så går några
år av ständig kärlekslycka tills man en dag upptäcker att: jasså, var
det inte mer? (forts./ piano) I DEN LILLA SKOGEN |